lördag 7 augusti 2010

Träd är vackra!

Jag älskar gamla vackra träd, ju knotigare desto bättre:) Detta är ett gammalt gråpäronträd som säkert är över 100 år gammalt det ger fortfarande massor med päron varje år men eftersom vi inte tar till vara på frukten så är det lite jobbigt att kratta upp och slänga skottkärrevis varje höst men trädet i sig är underbart:) Kanske får vi inte behålla det så många år till då det är väldigt murket. Idag går jag mest omkring och småplockar lite i trädgården det är mycket som ska grävas upp och flyttas/kastas i rabatterna men får vänta tills Göran jobbat sin nattperiod och det kanske är lika bra att inte börja förrän den sista bussen med besökare för i år har varit här, den kommer föresten i morgon:)) Det är ju bra om det ser något så när ut då.




Nu blommar sommarrudbeckian (Rudbeckia hirta) Fattar inte varför den kallas så föresten, den blommar ju mer på höstkanten och den ska enligt en del vara ettårig men det har jag inte märkt:)( Den frösår sig och det är kul att en del blir helt gula plantor. Härligt färggrann är den i alla fall:)
En annan färggrann växt är Percicaria amplexicaulis (Blodpilört) Den kan om man inte passar den bli ett "ogräs" men den är lätt att hålla efter.
Denna lilla skönhet är inte lika färggrann men är en stor favorit hos mig;) Anemonopsis macrophylla (Porslinsanemon) och visst är den som skiraste porslin i färgen:) Denna planta fick jag tag i efter att i flera år sökt efter den och den verkar trivas för den blir större för varje år. Den är dock inte lätt att fotografera för den är ju vackrast om man ser den lite underifrån men då blommorna hänger så får man nästan ligga på rygg:) Jag är ju inte den smidigaste för sådana foton och med andra växter runt omkring är utrymmet begränsat. En hyfsat ok bild ändå:))

5 kommentarer:

  1. Porslinsanemonen är också en av mina favoriter. Du har lyckats fånga den fint med kamerans hjälp.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får en bra dag imorgon med hela busslasen det kommer kanske ännu mer folk för du är väll med i tusen trädgårdar//Britt

    SvaraRadera
  3. Britt: Nej jag anmälde mig inte för bussen bokade innan och då vill vi ägna dem all vår uppmärksamhet:))

    SvaraRadera
  4. Min gamla porslinsanemon dog ut, men jag har nio små fröplantor som väntar på att få planteras ut nu :-)
    Ha en bra dag imorgon!
    Christer.

    SvaraRadera