onsdag 13 oktober 2010

Bra grejer är en förutsättning.....

Det är en fördel om man har riktigt bra verktyg och hjälpmedel när man ska göra något)Den här stenkärran har vi fått låna av en kompis som har låtit göra den efter egen ritning. Det är helt suverän till tunga stenar eftersom tyngden ligger precis över hjulet och inte belastar dina axlar så våldsamt. Vi ska ju ha en del stora stenar till dammen och lasset vi beställde är inte riktigt i storlek som vi ville, men de stenarna går åt i alla fall. Lite längre bort mot dotterns tomt fanns ett rejält röse med stora stenar som vi passade på att få flyttat och utlagt lite när grävmaskinen som arbetade på sonens tomt var här. Nu ska de alltså till dammen och nu är kärran väldigt användbar.
Stenen rullas/puttas över på kärran som ju ligger helt plant mot underlaget..................
...........sedan är det bara att spotta i nävarna och lyfta och köra iväg:)) Denna sten ser kanske inte så stor ut men det är antagligen järn i för du milde vad tung den var:) Tur att jag inte behöver befatta mig med dessa stenar för jag hade aldrig orkat även om kärran är fantastisk.

4 kommentarer:

  1. Suverän stenkärra! En sån skulle man haft ibland. Jag lade en stenkant runt en ny rabattdel i helgen, och jösses vad en del stenar är tunga. Jag brukar försöka rulla dom stora, men jag tänker hela tiden på ryggen och vad jag gör om den lägger av.
    Har tyvärr ingen så bra stenarbetare som du, men det ligger väl i generna sen många generationer på min sida att slita med stenarna.
    Ha en go kväll / Elinore

    SvaraRadera
  2. Supersmart kärra! Maken är en riktig stenflyttare, och har byggt upp stenmurar med hjälp av muskelkraft och ibland ren magi.Hävdar han. Men på de riktigt tunga klunsarna går även han bet. Det ligger tre stora stenblock väldigt illa placerade precis utanför mitt köksfönster, så när du är klar med kärran, får du gärna skicka hit den...

    SvaraRadera
  3. Vad fiffigt med en sådan kärra. En sådan skulle jag också vilja ha, kanske något och försöka sälja in hos någon som kan producera i större skala. Jag skulle i alla fall vilja köpa en för jag skulle vilja få in lite stora stenar i min trädgård. Jag fixar inte det idag.

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  4. The right tools can make the job so much easier. You have a number of rocks to move in that first picture, and that requires a lot of muscle. Your stone cart looks sturdy, and will certainly take the strain off of your back and shoulders. Stones always give such a natural look to a pond.

    SvaraRadera