onsdag 16 februari 2011

Tänkte visa ytterligare några av mina Hosta:) Detta är en av de hostor som klarar sol väldigt bra. H. 'Sun Power' heter den och den blir 60 -70 cm hög (Large) och som brukligt ungefär lika bred. Den här står dock lite i torraste laget och har inte blivit så stor ännu. Vackert är det emellertid med kontrasten mellan de rödbruna bladen på Physocarpus opulifolius 'Diabolo' (Rödbladig smällspirea' och de lime/guldgula bladen på hostan. Ska plantera en till på ett bättre ställe och se om den utvecklar sig bättre i sol och fuktighetsbevarande jord:)






Den här är också en riktig snygging H. 'Minuteman' heter den och det är en sport av 'Francee' den är 35-45 cm (Medium) och min står i halvskugga.
När jag såg den här blev jag förälskad och att den dessutom heter H. 'Emma' avgjorde ju saken, det är ju vår dotters namn:) En mycket vacker hosta som är 35-45 cm (Medium) och den står helt i skugga.
H. 'Abba Dabba Do' är ytterligare en Large hosta och är en sport av 'Sun Power' som man nästan ser på bladformen. Det gula i kanterna framträder mer och mer under säsongen. Denna står i halvskugga.
H. 'Sagae' tillhör hostornas giganter alltså Extra Large 80-100 cm. Men mina är inte så gamla ännu. Storvuxna hostor verkar ha en tendens till att stå och "stampa" några år innan de växer ut i full storlek. Dessa har stått här sedan 2008 tror jag så i år kommer de nog att ha växt till sig ordentligt.

3 kommentarer:

  1. Älskade hostor!!!
    Dom finns ju i en enorm mängd med olika variationer i färg och storlek.
    Jag har en hel del, men av dina du räknat upp har jag bara Minuteman. Men det tillkommer alltid nya önskesorter :))
    Må väl // Elinore

    SvaraRadera
  2. Jag har egentligen aldrig gillat hostor speciellt mycket om jag skall vara ärlig, men de passar verkligen bra vid dammen så nu skall det skaffas fler. Har prövat att så dem men har aldrig lyckats.

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera