onsdag 11 maj 2011

Guldbagge men ej som pris:))

Idag blev det inte så där jätte mycket gjort i trädgården då vi hade den lille plutten här:) men Göran körde ut lite mer grus på gångarna och krattade till Nicholas stora lycka, han fullkommligt gapskrattade när Göran krattade:)) Efter en stund gick vi tillsammans med Nico i kärran och jag fotograferade:) Detta är en Magnolia som vi köpt av Tommy Ahnby för några år sedan det är en korsning M. liliiflora 'Reflorescens' x stellata 'Rosea' med namnet 'Pinkie' en i mitt tycke otroligt vacker Magnolia som tack o lov klarade sig från frostskador;)






Nu blommar också Pulsatilla albana (Vit Klocksippa) som jag ju trodde hade dött i vinter:) Där ser man att man aldrig ska gräva upp plantor som man trott vara döda för tidigt (nu skulle Göran hört mig hehe) han "skäller" alltid på mig att jag ska vänta:)) Men visst är den söt? Klicka gärna upp bilderna så ser ni bättre.
Den här lille gynnaren (liten och liten föresten) det är en Cetonia aurata (Guldbagge) en av de vackraste skalbaggarna jag vet och eftersom jag nu mera också vet att de INTE är skadeinsekter utan faktiskt kryper/flyger omkring och äter nektar så blir jag bara glad när jag ser dem:)) Den här kröp i en Rhododendronblomma.

12 kommentarer:

  1. Ja, man ska njuta av de vardagliga sakerna i livet! - som att kratta =)
    Jag ser/hör hur grabben skrattar åt krattandet !! Härligt!

    Mmmm! Magnolia!
    Det har jag en liten dröm om att införskaffa till hus-trädgården. Men har inte bestämt vart den ska stå och har dessutom en del annat att fixa med innan Magnoliaköp kommer på fråga!

    SvaraRadera
  2. Den guldbaggen tycker jag är betydligt snyggare än den där otäckingen som filmfolket får i pris. Får nog gå ut en liten sväng och kolla hur min enda(?) magnolia ser ut idag.
    Ha en behaglig afton!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att kratta i gruset, kan ta tag i krattan är jag är trött och så efter en stund känns det bättre :)
    Underbar magnolia!!! *gillar*

    Kram :)

    SvaraRadera
  4. Guldbaggen ser ut att glänsa i solen. Vacker magnolia//Britt

    SvaraRadera
  5. Ja, det var en väldigt vacker magnolia!
    Guldbaggar "odlar" jag en masse, har inte sett några flyga ännu men det vimlar av de tjocka vita larverna i komposten!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Härliga dagar vi haft - det är gudagott att vara.
    Vacker form på magnoliablommorna. Här har frosten varit hård mot de små träden.

    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Magnolia är jättevacker, skalbaggen likaså i sitt guldskimmer!
    En härlig tid vi har nu!

    SvaraRadera
  8. WOW vilken BAGGEbild!!!! Waoouuuw!

    SvaraRadera
  9. Jag älskar guldbaggen! Redan i din din trädgård det var verkligen tidigt.

    Härligt när man får träffa sina barn och barnbarn och få vara med lite igen liksom, MB

    SvaraRadera
  10. jag är och vis av skadan att gräva upp perenner för tidigt som jag trott varit döda..grävt upp flera förr som jag trott varit döda men visat sig leva.Så idag väntar jag..men petar lite för att se iallafall om den lever:)
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara blommor du har just nu! Härligt att få ta hand om barnbarn, han ser så go' ut på ditt förra inlägg! Jag får också försöka 'hålla mig', när det gäller växter, som ser döda ut, men det är inte lätt!
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera