torsdag 4 augusti 2011

Höst eller?

Fast jag verkligen gillar denna planta enormt mycket så är det ändå förknippat med höst för mig. Bara namnet säger ju det- HÖSTsilverax;) och det vill jag inte riktigt ha ännu:)) Men man rår ju inte över vare sig växter eller årstider/väder. Jag har flera namnsorter av höstsilverax och detta är det med mörkast bladverk nämligen Actaea simplex 'Brunette' (rödbladigt höstsilverax) Gör sig riktigt fint ihop med Persicariaamplexicaulis 'Firetail' (blodpilört) det är de röda axen i framkant;)



Både höstsilveraxet och blodpilörten står precis till vänster bakom valvet där kameleontbusken (Actinidia kolomikta) klättrar:) Ni kan se blodpilörten om ni tittar noga:)
En daglilja som jag gillar för sin lite annorlunda form/färg och blomvillighet är H. 'Cosmopolitan' . Har ni sett föresten vad tråkiga en del av klematisarna har blivit:( Ser så himla trist ut men de blommar i toppen så jag kan ju inte klippa bort det.

2 kommentarer:

  1. Brunetten hördes jag talas om när jag var på trädgårdsbesök sist så den står på min vill ha lista//Britt

    SvaraRadera
  2. Vad fint höstsilveraxet är. Och blodpilörten är inte heller dum den!! Jag har gjort precis lika som du, har klematisen att krypa upp för ett metallstängsel, och även hos mig ser nedre delen förfärlig ut. Dessutom blommar mina klematisar inte förrän de tagit sig hela vägen upp i körsbärsträdet. Så det är lååång väg fult :(. Vilken härlig daglilja, den ska jag hålla utkik efter! /Mimi

    SvaraRadera