fredag 23 september 2011

På promenad på Kärleksstigen!

Har varit rätt fint väder i dag även om det blåst lite väl mycket i min smak:) Fick äntligen städat färdigt i vardagsrummet under tiden jag hade kålpudding i ugnen. Har hållit på med städningen i flera dagar men det har inte blivit mer än lite damma där och lite torkning där;) Fönstren delade jag upp på tre dagar det var bra för mina armar. Men nu är jag alltså klar och och det känns bra!! Tog en liten runda i trädgården och ingången till "Kärleksstigen" är vacker nu med Miscanthusgräsen som blommar;) Lite längre fram till höger.........
.......står denna Magnolia sieboldii (Buskmagnolia) såg att den blommar nu! Visserligen bara en blomma men ändå;))
På ett annat ställe står Cladrastis kentukea (Gulved) och den är ju helt fantastisk med sin gula vackra höstfärg:) Har haft det i några år och har egentligen inte sett det riktigt förrän i år, kanske för att det varit för litet innan:) Hoppas att den får vara ifred för rådjuren och att vi får se den blomma snart.Så här skriver Rångedala Plantskola i sin växtbeskrivning: Bred och rund krona. Upptill 40 cm långa, hängande blomklasar, angenämt sött doftande. Blommar inte regelbundet oftast blommar den ordentligt vart annat till vart tredje år. Får 7-8 cm långa, ljusbruna baljor. Vill ha soligt och vindskyddat läge. Ett av de vackraste blommande träden Färg: vitgul. Blomningsmånader: juni. Höjd: 7 m. Läge: sol. Zon I-III.

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att du är klar med städningen. Jag har inte ens börjat.
    Den där Gulveden skulle kanske gå hos mig. Har blivit så förtjust i buskar/träd med färg. I nya TA föll jag pladask för Pimpernöten...måste ha den :))
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Härligt att få följa med på kärleksstigen nu då man vet hur den ser ut:)ÅÅ vad fin gulveden är och magnolian sielboldii har jag några fröplantor av som nu står på tillväxt om de nu överlever, jag frösådde dem i år.
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  3. Ibland, men bara ibland skulle jag vilja bo i en lägre zon :-) Ni kan ha så mycket roliga saker jag inte ens kan drömma om :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Gillar dess gula färg lyser upp fint//Britt

    SvaraRadera
  5. Min städning tar jag i december när jag går hemma på heltid. Det blir en riktig julastädning :)

    Du har en blommande magnolia och jag en blommande iris. Lite bakvänt... :)
    Har skrivit något om dig på min blogg idag!
    Kram Helen

    SvaraRadera