lördag 24 september 2011

Svampdag!

Tur med vädret har vi haft idag när vi tillsammans med Tjörns Trädgårdsförening åkte till skogs på svampplockning/kurs:) Det var något helt otroligt med svamp. Vi plockade som galningar speciellt trattkantareller men även vanliga gula och en del blek taggsvamp. Efter att vi plockat i ca i,5 timma samlads vi vid bilarna igen för medhavd fika och sedan fick vi en bra genomgång av en massa olika svampar som vår "fröken" hade plockat för att visa oss:) Jag lärde mig en ny svamp som heter öronmussling. Vi (Göran, svärmor och jag) stannade sedan kvar efter svampskolan och fikat för att fortsätta att plocka svamp med vår "fröken" Britta:)) Det är något så fantastisk med svamp så det är nästan overkligt vi hade nog kunnat plocka hur många kilo som helst men vi orkade inte bära mer:) Stackars Göran bar det mesta men jag försökte att bära lite i alla fall. Det var mest trattkantareller men även en hel del gula, öronmussling och blek taggsvamp den påsen vägde säkert 5 kilo:)
Väl hemma har jag lagt ut svampen på tidningar på altanbordet, vi får rensa i morgon nu orkar vi inte:)
Här är påsen med den andra svampen:) När detta är rensat och omhändertaget får vi nog försöka att gå en runda till om några dagar för det gäller att passa på och fylla frys och burkar när det är ett sådant här svampår:))

3 kommentarer:

  1. Oj vilken massa svamp. Ni har att göra i morron med rensning:) men gudagott att plocka fram från frysen under vintern.

    SvaraRadera
  2. Åååå vad svamp ni hittade. Att plocka svamp är bland det roligaste jag vet :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Ja, nu laddar man förråden! Vår frys är knökafull! Öronmussling har jag faktiskt aldrig lärt mig. Måste genast kolla den i våra svampböcker. Funderar på att göra ett blogginlägg med recept på min allra bästa paj som just innehåller trattisar...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera