torsdag 31 maj 2012

Gillar och gillar mindre:)

 Jag gillar Thalictrum, vi har en hel del olika arter och namnsorter och jag tycker att deras skira bladverk och deras höjd gör att de står som utropstecken i rabatterna:) Den här sådde jag för några år sedan och den heter 'Drifting Clouds' Och det är ett passande namn där den svävar som moln över de andra perennerna:)
Detta är den vanliga Thaliktrum aquilegiifolium (Aklejruta)
 En växt som jag däremot INTE är så förtjust i är brunnävan (Geranium phaeum) den spretar åt alla håll i sitt växtsätt och självsår sig en hel del:( Det gör visserligen Thalictrum med, men det förlåter jag:) Denna namnsorten 'Springtime' har jag däremot låtit vara kvar men jag får se hur länge. Går man riktigt nära de små blommorna är de ju sagolika men jag stör mig som sagt lite för mycket på växtsättet.
Den här däremot ÄLSKAR jag:) Linum perenne (Berglin) fick en liten "tuffs" av en kompis och den har nu blivit en rätt stor tuva:) Med sitt skira bladverk och undersköna ljusblå blommor blir jag glad bara av att se på den:)

3 kommentarer:

  1. Den vita 'Drifting Clouds' är ju fin, är den vanlig? Hoppas jag fick tag på en vit aklejruta förra året (har ej blommat ännu) Jag ska hålla ögonen efter 'Drifting Clouds' snygg. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning om den är vanlig eller inte:) Den har vad jag har märkt i alla fall inte frösått sig något nämnvärt om man jämför med de övriga Thalictrum som jag har. Så kanske den inte är så villig att gro? Jag kommer inte ihåg om jag fick mer än en planta när jag sådde.

      Radera
  2. Jag vet inte heller hur jag ska förhålla mig till brunnävan, gillar bladverket men den frösår sig och är spretig .
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera