fredag 4 maj 2012

Måste "skära ner" på "övervintrarna"!!

I höstas vann jag ett stort paket med tulpanlökar av Eva Robild (http://medfingrarnaijorden.blogspot.se/) För att vara säker på att få se dem blomma planterade jag dem i flera krukor som jag har haft i växthuset i vinter. För någon månad sedan ställde jag dem på altanen (den är innätad) och nu blommar de så fint:)) Tack Eva för den prakten:)
 Blommar gör även Alströmerian som övervintrat i garaget:) Idag har vi fortsatt att bära ut alla krukor som ska ut för avhärdning. Det är minst 40 st fuchsior, moderplantor alltså i stoooora krukor, blomsterlönnar, pelargoner, trädtaklökar, Agave, Dahlior och you name it !! Nu måste jag vara hård till hösten - det går inte att släpa ut och in alla dessa krukor längre:( Jag orkar ju inte alls så det är Göran som sliter. Har bestämt mig för att sälja av en del av mina moderplantor i sommar och ska inte heller ta så många sticklingar av dem heller. Hoppas nu att jag kommer ihåg detta till hösten när de som jag har kvar (förhoppningsvis) ska in:)
Här är bara en pyttedel av allt det som Göran burit ut idag, vi har även klippt häcken så nu kan jag börja att rensa lite bättre i de rabatterna som är utefter den;) Men det får bli i morgon för nu är det fredag och älsklingen har köpt havskräftor och aioli:)

5 kommentarer:

  1. Monne..det ska verkligen bli kul, att se till hösten, hur ditt minne fungerar *ler*

    SvaraRadera
  2. HMMm säger som Bitte jag..undrar hur det är med minnet till hösten:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Hej Monne!
    Hur kan det komma sig att jag känner igen mig i din kommentar om övervintrare!
    Det är absolut helt sjukt så man samlar på sig!
    Vi kanske skall ha en försäljning i höst....;)?!/Anja

    SvaraRadera
  4. Ja, dessa övervintrare.... tur att jag inte har så många, bara få stora men de är tunga att bära ut från källaren.
    I år chansar jag på att få ha tulpanerna ifred och änn så länge... *peppar-peppar*, jag sätter lökarna vid/under buskar, och tror att Rådjuren inte skall se dem *ler*.
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  5. Jag vågar inte med tulpaner alls - rådjuren är verkligen hänsynslösa! Krukor var ett bra förslag, det ska jag prova.

    SvaraRadera