fredag 1 juni 2012

Blåsigt och kallt!

 Första juni hoppas jag inte blir signifikativ för resten av månaden, det är mörka moln på himlen, det blåser som sjutton och regnet skvätter till lite då och då:( Vi var ute en stund på förmiddagen och provade vårt nya rensjärn som vi skickat efter (visar foton i morgon) efter ett par timmar var vi helt stelfrusna och fick gå in och värma oss med lite kaffe. SMHI har varnat för åska också men ännu så har det inte hörts något, man får vara glad för det lilla:)) Nu kommer snart Nicholas (barnbarnet) som vi ska passa i kväll och inatt:) Så jag grejar lite inne medan Göran kör med åkgräsklipparen innan regnet kommer:)
 En akleja som jag sådde för fyra år sedan - Aquilegia 'Pinky Winky' heter den.
 En annan korsning som dök upp i rabatten i år:)
 Från Impecta kommer den här söta blomman, det är Viscaria vulgaris 'Splendens Feuer' som jag sådde i våras.
 Nu har Actinidia kolomikta (Kameleontbuske) fått sina karaktäristiska färgstänkta blad i vitt och rosa:)
Finlands vita ros (Rosa pimpinellifolia 'Plena') börjar att slå ut nu och doften är underbar, hoppas att det inte börjar att regna för då blir hela busken så himla ful:( rostbruna fula knoppar och blommor. Tyvärr händer det många år att vi aldrig får se den blomma så vackert som den kan eftersom regnet förstör den.

5 kommentarer:

  1. Jaa fy vad kallt det är idag. Jag som tagit ledigt och allt. Men inget ont som också har något gott med sig. Jag har vilat mig.
    Det var en väldigt fin vit ros som du visar idag bland annat fint. Men så typiskt att det kommer regn då.
    Mikael och jag satt prickade för fina rosor häromdagen, och jag fastnar som vanligt för vita, rosa och blå. Får se vad han tillslut beställde för jag vill verkligen ha nya rosor (de gamla har tagit slut)
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. ja, fyj 17 vilket väder. Ett tag tyckte jag att det var snö i 'luften'. Jag skulle inte blivit alldeles förvånad om det skulle kommit ett par snöflingor med blåsten och kylan.

    /ANja

    SvaraRadera
  3. Kallt är det, men pimpinellerna är ju helt fantastiska just nu. Jag körde igenom Trollhättan idag och där växer det jättestora pimpinellrosor bara sådär mitt i en slänt vid en hårt trafikerad rondell. Ingen kan stanna och titta närmare på dem, man bara svischar förbi.
    Hemma blommar mina rosa pendulina, med en underbar doft när man går förbi i regn och blåst.
    Imorgon har det utlovats sol. Bra det.

    SvaraRadera
  4. Kallt som tusan men barnbarn värmer! Ett av våra kommer imorgon för övernattning (3 år)

    SvaraRadera
  5. Det är alldeles för kallt nu igen. Ska ta mig en sväng till växthuset, men sedan blir det att vara inne igen. jobbet väntar i kväll//Britt

    SvaraRadera