onsdag 13 juni 2012

Gult är vackert!

 För några år sedan köpte vi det här trädet, en Ulmus x hollandica 'Wredei' Det är ett smalväxande träd men det underbara med det är färgen- riktigt guldgult, där av det svenska namnet Guldalm:) det gula går senare på säsongen mer över i grönt men nu är det fantastiskt :) Hostan 'Orange Marmelade' vid foten gör sig riktigt bra, ett av alla spontana planteringar utan "baktanke" som blev bra:) Man ska ha tur ibland:)
En annan gulblommande växt som verkligen lyser i rabatten är Trollius chinensis (Kinesisk Smörboll) som är mer orangegul än den vanliga gula smörbollen:) Den står stolt och hög (90 cm) och visar sina solar för mig när solen på himlen inte vill visa sig;)

6 kommentarer:

  1. SANNA MINA ORD: Det har jag tjatat om i 10 år nu!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var det ju på tiden att nån fattat Anja:)

      Radera
  2. Hoppas febern och snuvan gett med sig så att du riktigt kan njuta av dina gula klenoder!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Vilket superfint litet träd! Guldalm, alltså. Det ska jag försöka komma ihåg.
    Och imorgon blir det nog sol på riktigt!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är gult LYSANDE Vackert. Det är förstås allt hos dej.
    Hoppas nu förkylningen ger sig. Det blir säkert bra till träffen!! Här är det mycket bättre o i morg. väntar studenten i Pepparbacken på Mormors o Morfars uppvakt.
    Ha det gott Ninne

    SvaraRadera
  5. Ja faktiskt börjar jag tycka om gult, men är man uppvuxen med bara ölandstokar ( nästan) då är man mättad av tråkgult. Nu är det på återgång i mitt sinne.

    SvaraRadera