måndag 16 juli 2012

Himlasträvare!

Dagen har inte bjudit på mycket bättre väder än i går;( det var lite sol en stund mitt på dagen men det blåser fortfarande halv storm. Undrar om vi får någon sommar? Kan ju alltid hoppas på en lång och sommarlik höst:) Astrantia major (Stjärnflocka) är en växt som trots regn och blåst står vackert och strävar upp mot himlen:) Det står på lite olika sidor på internet att den blir mellan 30-70 cm hög, undrar om min trivs ovanligt bra på sin växtplats för den är minst 130 cm:) Det är den vanliga sorten de andra jag har (namnsorter) är mer i de ovan nämnda höjderna;)
En annan växt som också strävar mot skyn är Thalictrum uchiyamai den är minst 2 meter och jag gillar de små välformade blommorna på de skira höga stjälkarna:) Tycker också att uchiyamai är ett underbart lustigt ord och jag brukar säga uschijamej när någon frågar vad den heter:)) Den påminner om T. rochibrunianum men den senare brukar vara 2-3 meter minst i alla fall hos mig:) Med sina mörka stjälkar, som de för övrigt båda har är de riktiga höjdare i alla bemärkelser:)

5 kommentarer:

  1. Jamen det är helt otroligt, vilket knepigt väder! Vet inte hur många gånger jag burit ut och in tvätten som hängde på tork idag, regn och sol oc vind om vartannat! Alldeles nyss sa dottern (som skall med ut och segla i veckan) att det BORDE bli en fantastisk augusti, nu när det är sådant s-t väder i juli, så det är det vi får vänta på, sensommaren :)
    De raringarna du skriver om idag, har jag båda och de är gamla trotjänare, kämpar på och är alltid vackra, tur jag har stjärnflocka, annars hade min rabatt enbart varit grön. Ha det bäst ♥

    SvaraRadera
  2. Samma väder här, kallt och jobbigt. Jag var ute och grävde en stund i eftermiddags och det kom lite stänk titt som tätt och till slut ganska mycket så innan jag var klar var jag sjöblöt.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  3. Här är det samma , en hel del perenner är hur stor som helst .de letar väl solen som en själv gör:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Mina med!Och de är de alltid - på just i min stjärnflockaäng.
    Dessutom har jag en Codonopsis som försäljaren envisas, trots mitt påpekande, med ange som 5-10cm hög. Min är över en meter....
    Hehhee! Jo,jo! /Anja

    SvaraRadera
  5. Den där uschijamej verkar mycket intressant! Mina studentnijligor har nu vuxit till över 160 cm??!

    Du har nu fått en ny följare, om det går bra!?

    //Veronica

    SvaraRadera