lördag 4 maj 2013

Humleupprop!

Nu har jag på två bloggar läst om att våra humlor är hotade:( Tänkte på detta sätt föra "stafettpinnen" vidare genom att även jag gör ett inlägg om detta. 

Vi måste värna om och hjälpa bin och humlor. Bin och humlor vaknar tidigt på våren och behöver då både nektar och pollen. Viktigast på våren är de tidigt blommande arterna av pil, sälg och jolster (både han- och honplantor). Även tidig krokus och andra lökväxter, tussilago och blommande hassel och björk bidrar med mat åt de nyvakna insekterna.Därefter behöver både bin och humlor en jämn tillgång på blommande växter fram till hösten då nattfrosten kommer.Betydelsefulla för pollen och nektar är bärbuskar, fruktträd, lönn, hägg, kaprifol, rönn, hagtorn, gullregn och lind. Bland örterna kan nämnas honungsfacelia, solros, många perenner och kryddväxter, men även ängsblommor, olika ärt- och klöverarter, maskros, vallört, tistlar och många andra ogräs. Mot slutet av hösten är gullris och höstastrar viktiga födoväxter. I stort sett gäller regeln ju fler blommor desto bättre för bin och humlor. När jordbruks- och beteslandskapet blir blomfattigare blir våra trädgårdar allt viktigare. Tack vare den vattning som sker brukar det finnas blommor även under torrperioder. När vi vet att våra blommor även betyder mycket för de insekter vi måste värna finns det en extra anledning att försöka hålla blommor hela tiden från vår till höst. Men allra viktigast är nog att se till att det finns gott om sälg och pil som blommar tidigt på våren
”Citat Jordbruksverket”

Humlor lär vara fyra gånger så effektiva som tambin när det gäller att pollinera. Det beror på att de dels är snabbare per blomma, dels klarar av att flyga vid lägre temperaturer och i sämre väderlek.
Detta har jag kopierat av från Berits blogg http://myrentedgarden.blogspot.se/ och jag läste också om det på Lailas blogg http://fagerdalatradgard2.blogspot.se/

2 kommentarer:

  1. Heja!!! Jag visste inte heller hur illa det var med dem förrän jag började leta information om dem..så hjälps vi åt kanske vi kan illa fall inte minska stammen mera.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Så bra då att engagera sig i något viktigt! Jag har lyckligtvis väldigt mycket just humlor hos mig.
    Nu gäller det att se an denna sommar, men redan har det surrat i luften rätt många. Däremot är det ont om andra insekter just nu så att vi fortsätter att mata fåglar ännu en tid.

    /Anja

    SvaraRadera