torsdag 20 juni 2013

Några Pioner!

 Ännu en dag med strålande sol vilket gör att luktpionerna nu slår ut en efter en:)) Tänkte visa lite bilder på några idag. P lactiflora 'Bowl of Beauty' är väl kanske en av de vanligaste, kanske därför att det är en pålitlig, kraftigväxande pion med många sidoknoppar vilket gör att den blommar länge;) Den är ca 90 cm hög och bildar rätt snabbt en stor rugge.
'Peacher'  är också en rätt högrest pion (90 cm)och en fantastisk vacker pion som doftar ljuvligt:) Tänk att få vara en liten guldbagge och kunna sitta där och njuta av doften:))
 'Paula Fay' är inte lika hög, ca 75 cm och med en mycket annorlunda rosa färg.
 Den här skönheten har jag tyvärr inget namn på men den blir inte sämre för det:) Den är högrest ca 90 cm och har stora,närmare 20 cm i diameter blommor som doftar och har en mörkt rosalila färg.
 Den här ser nästan lika dan ut som föregående bild men inte i verkligheten, den har en helt annan ton på blomman, lite åt blått och har mängder av sidoknoppar:) Den är 90 cm hög och har också stora blommor.
Sist ut är den här lilla godbiten som jag köpte i Danmark förra året  på en västmarknad, enligt säljaren skulle den inte bli högre än ca 50 cm men när jag kollade på nätet när jag kom hem stod det att den skulle bli 70 cm:( Nåväl den är även i år endast 50 cm så jag förmodar att tjejen hade rätt:)) Den är i alla fall underbart söt och färgen är lite åt det hallonröda, enkla blommor och inte så många sidoknoppar men man kan inte få allt:)) Namnet är 'Brightness' en korsning mellan P albiflora x P officinalis Sunbeam. Brukar ta in stora blandade buketter varje år men eftersom jag inte har något kök just nu och matsalsbordet i vardagsrummet fungerar som både matbord och arbetsbänk har jag fått nöja mig med en liten bukett på soffbordet i år:))

2 kommentarer:

  1. Många snyggingar!
    Glad midsommar på er båda två.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så många fina pioner! Bowl of Beaury är en favorit här också, Peacher känner jag inte till men verkar fantastiskt, ska upp på önskelistan!
    Önskar dig en trevlig midsommarhelg!/Laila

    SvaraRadera