tisdag 14 oktober 2014

Älskar höstreorna :)

 Varje höst brukar vi försöka att åka till Kungälvs Gardencenter för att fynda:) I går när vi var där var det 50% på många, nästan alla perenner. Vi hittade dessa blåregn som var jättefina exemplar och säkert 2 meter höga. Kraftiga var de också närmare 2 cm i diameter närmast krukan:) Nu ska vi låta de stå i garaget över vintern och plantera dem nästa vår för då har de större chans att klara sig tror jag. 
Båda är Wisteria floribunda (Japanskt blåregn) och det ena är vitt och det vet vi precis var vi ska plantera:)
Det andra är rosa och detta är vi lite mer fundersamma på var vi ska plantera. Nåja vi har hela vintern på oss att bestämma oss:) Priset då? Undrar ni säkert, ja det var billiga redan innan tyckte jag 495:-/st och med 50% fick vi ju två för samma som ett :) 

3 kommentarer:

  1. Blåregn njuter jag av vid besök i t ex Visby. Jodå, jag har ett eget exemplar, men det visar jag aldrig för någon. Somliga år är det högt, alltså en meter. Andra år, som i år blev den mer kuddformad, 30 cm hög...
    Förstår din lycka och dina är spektakulärt stora!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja då gäller det att passa på. Jag hade också väntat med planteringen till våren.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Lycka! Jag gjorde ett liknande fynd för några år sedan.... Men jag är inte tillräckligt sträng med sekatören så än har det varit dåligt med blommen......
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera