måndag 29 december 2014

Dragen biff :)

 Idag har jag matat braskaminen hela dagen! Har på så sätt slagit två flugor i en smäll nämligen fått det varmt o gott samt höjt mysfaktorn enormt :) I går kväll var det ca - 3,5  och i morse var det - 6. Strax efter nio började det att snöa............
 ............ sedan har det snöat hela dagen, inga stora flingor utan mer som minikonfetti.  
I går invigde jag min nya stekgryta, det var en bit högrev som fick stå i ugnen med lite morötter, gul lök och vitlök samt "sås" av vitt vin, passerade tomater och kryddor. Efter 4 timmar var det klart - UNDERBART GOTT!! Lite löjligt egentligen att det kallas "Pulled Beef" förr gjorde jag detta väldigt ofta men då kallade vi det bara för högrev:) Nu har det ju blivit "inne" igen med långkok och en maträtt med ett "amerikanskt/engelskt" namn måste ju vara bra :) På svenska låter det ju inte lika häftigt för "dragen biff" är det ju ingen som säger :) 

2 kommentarer:

  1. Härligt med eld i spisen. Vi har också eldat nästan hela dagen. Först till kvällen kom här snö.
    Dragen biff .. ha ha du är rolig du.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det konstigt att det ska behövas utländska namn på gamla klassiker. Jag tycker vi säger "dragen biff". Det kommer jag i alla fall att göra hädanefter.

    Varma nyårshälsningar
    Anette

    SvaraRadera