måndag 27 april 2015

Fortsättning på frosseriet!

 Efter besöket i orangeriet fortsatte vi som sagt att se oss omkring i parken, men då jag kände att min rygg inte orkade så mycket mer just då gick jag till slottscaféet för att vänta där på Göran som ville fota lite Rhododendron :) Här var det en riktigt trolsk stämning att gå :)
 Väl uppe kunde jag se Göranngt där nere, stå och njuta av en blommande Rhododendron :) Efter en stund anslöt han sig dock till mig och vi fikade med en gudomlig utsikt över Öresund :)
 Ett besök i trädgårdsbutiken var ju ett måste så här blev det inköp av en Rhododendron, Clematis armandii, ljusgrön perenn klöver som jag ska ha i kruka. :) Sedan bar det av in till Helsingborg och incheckning på hotellet som för övrigt ligger "vägg i vägg" med färjeterminalen :) Det blev en tur över till Helsingör och lite annan shopping :)
 På fredag morgon åkte vi till Flyinge Plantshop och DU MILDE vilken fantastisk plantskola, nog den största o mest välskötta/välordnade plantskola jag sett :)
 Det fanns ALLT!  Och ett enormt utbud av det mesta :)
 Kolla här, en del av perennavdelningen.
 "lite" av"surjords"-avdelningen. Gissa var Göran helst gick :) Här fanns också ett helt nyinvigt café där vi tog en "ryggvilarlunch" innan vi fortsatte att frossa :) Med oss härifrån kom två Clematis, 1 Rhodde, 1 gyllenlönn samt en stoooor kruka/urna :) På väg tillbaka till Helsingborg besökte vi Löddeköpinge Plantskola som också var en fantastisk plantskola men dock betydligt mindre. Mysig och inspirerande men tyvärr glömde jag att fota :( Här köpte vi lite småplantor. På kvällen åt vi en god middag i hotellrestaurangen, det var skönt att kunna ta hissen upp till rummet efteråt och vila ryggen på sängen :)
 Lördag morgon åkte vi hemåt igen men först en "mellanlandning" i Lund där Sydsvenska Rhododendronsällskapet hade försäljning på universitetetsområdet. Här stannade vi en stund och pratade med både kända o okända människor, naturligtvis inhandlades det också plantor :)
De hade också ordnat med en utställning av Rhododendronblommor som var väldigt fin tycker jag.
Resten av hemresan skriver jag om senare :) Bilder på våra inköp kommer också senare.

6 kommentarer:

  1. Wow så fint! Kanske får jag komma till båda ställen snart också!

    /Anja

    SvaraRadera
  2. Wow så fint! Kanske får jag komma till båda ställen snart också!

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Vilken resa! Nu har ni (Göran?) att göra med att hitta plats till alla nykomlingar!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  4. Ma che vivaio spettacolare! Qui da noi non esistono cose così!! Ora mi hai fatto venire voglia di fare compere!!

    Un saluto e una buona primavera :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig resa. Allt ser så fint ut så man skulle vilja flytta in i varje bild. En hel del växtfynd blev det också förstår jag. Alltid spännande!
    Ha en fortsatt fin vecka! Anna-Karin

    SvaraRadera