torsdag 17 september 2015

Blodigt!

 Många träd, buskar o perenner får ju underbara höstfärger, så även en del gräs :) Detta är Imeriata cylindrica 'Red Baron' eller Japanskt blodgräs på svenska. Detta är kanske inte så härdigt i högre zoner (vi har 1-2) men det är så otroligt vackert så man bör i alla fall försöka att ha det i en kruka i så fall :) Det blir hos oss ca 40-50 cm högt och efter att jag klippt ner det på våren kommer det snart upp igen med nya vackra blad som är gröna vid basen men rodnar i rött i topparna. Detta fotot är från 10/7 och de röda topparna har fortfarande inte blivit speciellt mycket rödare men..............
........... nu när vi är inne i september förstår man varför det kallas för blodgräs :) Riktigt snyggt är det, speciellt när solen lyser igenom bladverket :)

4 kommentarer:

  1. Det gräset gillar jag också ;-))
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Köpte fyra plantor förra hösten... Klippte ner två av dem i våras men lät de andra två vara.....
    De klippta stendog men de andra två kommer så smått....
    Ha´t himla gôrgôtt i höstvärmen
    Nina

    SvaraRadera
  3. Så fin den är! Jag gillar den jättemycket också, men hos mig vill den inte överleva vintern. Nu får jag nog ha den i kruka ;-)!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Det finaste gräset och är även fint i kruka.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera