torsdag 3 december 2015

Röda bär i år!

 Aldrig förr har den varigerade järneken haft så mycket röda bär :) Det är oerhört effektfullt mot de läderartade friskt gröna/gula bladen :)
 Den här busken/trädet fick vi av min svärmor för ca 11 år sedan, hon hade fått den som en liten rotad stickling i en julgrupp. Då hade den röda "bär" på ståltråd virad som dekoration i toppen :) Sticklingen var ca 1 dm hög då, så tillväxten har varit god tycker jag:)
 Nu har alla adventsljusstakar kommit upp och det mesta av julpyntet, fick tag i ett batteridrivet blockljus till min lykta i fönstret så nu är jag riktigt nöjd. De flesta blockljusen tänds varje dag vid halv fem-tiden (timer) så nu är det extra mysigt med "flammande" gilleljus lite över allt när det är mörkt ute och att jag till o med slipper att springa runt o tända alla ljus :)
Närbild på lyktan i fönstret.

4 kommentarer:

  1. Järneken med de röda bären är verkligen snygg! Julgrupper kan ibland vara en riktig skatt om man kollar närmare...;-)
    Jasså!? Det finns elektriska blockljus??? Jag trodde att det bara fanns batteridrivna. Görbra att slippa vara orolig att man glömt släcka.
    Så fint det ser ut i ditt pyntade adventhem. Själv har jag halva huhållet kvar att städa och pynta till julen.

    /Anja

    SvaraRadera
  2. Har ett par järnekar. När de får iskant ser de variegerade ut...Båda är dåligt placerade. Kanske inte för deras egen del utan för betraktaren. De är värda att beundras.
    På Gotland så här års upptäcker man dessa träd fulla med sina röda fina bär.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Snygg järnek! Precis som du har jag skaffat lite batteridrivet att ha i lyktor och bland växter, smidigt både ute och inne.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. När man tänker efter finns det väldigt många vilda växter i vår natur som har knallröda bär - men väldigt få som har knallröda blommor!
    Er järnek har gett järnet skulle man kunna säga!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera