onsdag 6 januari 2016

Kallt!!

Nu har vi minsann fått vinter, -9,6 grader är ruggigt kallt här på västkusten. Sedan jag tog fotot har temperaturen sjunkit ytterligare så nu är det -10,2. Det är helt ok att det blir kallt för man får ta på sig kläder efter väder och varmt o gott är det inne med braskaminen som både mys o värmekälla men..............
 .......jag tänker på alla växter ute i trädgården som inte har något skydd :( Vår Paeonia tenuifolia ssp. lithophila (dvärgform av dillpion) t.ex och alla andra pioner som kommit upp en bra bit nu. Jag undrar om man borde täcka dem med granris eller annat. Hur gör ni?
Förra året den 27 april såg det ut så här, om ni klickar upp bilden så ser ni dillpionens "dillrufs" till höger om tibasten. Jag hoppas att vi får njuta av pionerna i år också

6 kommentarer:

  1. -20 har vi nu. Ytterst lite snö som skydd, det är bara att hoppas det lilla räcker. Granris skyddar, gör vad du kan för att skydda.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag har förstår av samtal med Anja att ni har problem med barmarkskyla där på Västkusten. Inte roligt. Önskar jag kunde sända dig några lass med snö för här har vi fått över 1 dm och mer faller det ner!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. -28 här just nu men vi har ett tunt snötäcke som skyddar växterna lite.Lägg granris eller löv på dem så brukar det skydda lite...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Ja äntligen lite kyla. Jag har täckt med granris och löv på vissa ställen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Kylan har släppt sitt grep här hos oss och jag gissar att den gjort det även hos er. De flesta växterna i trädgården klarar nog både barfrost, många minusgrader och allt annat negativt i väderväg. Idag blev det en härlig gråväderspromenad, en riktigt vintrig västkustpromenad .................

    SvaraRadera
  6. Kylan varade inte länge. Här har det börjat töa också. Den vanliga tibasten här öppnade sin första blomma redan innan jul, men nu har den tagit en paus. Hoppas den överlever vintern i murarhink där den står nu. Jag har täckt med löv och granris, men mest på lökväxterna som kom upp innan jul. Narcisserna var bitvis 1 dm höga.
    Håller tummarna för dillpionen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera