söndag 5 juni 2016

Öppen trädgård!

 Det är inte lätt att vara trädgårdsnörd ;) är det inte för blött så är det för torrt och är det inte för kallt är det för varmt, varmt har vi ju verkligen haft det det senaste dagarna för att inte tala om torrt. Vi har faktiskt varit uppe med tuppen för att hinna rensa och fixa innan den värsta hettan slår till, försöker ju att få det så fint som möjligt inför både öppen trädgård och STA Riksmöte den 17-19 juni men det är inte lätt i värmen :) Nu börjar i alla fall irisarna o pionernas tid, så vi får hoppas att det kan komma liiite regn i mellanåt så att det inte blommar över direkt.
 Iris sibirica ' Sweets of May' Namnet borde vara sweets of june tycker jag :)
 En annan iris nämligen Iris 'Sibtosa Queen'
 Baksidan och rabatten nedanför den stora Rhododendronbusken :)
 Här ser ni den bättre, för övrigt den första Rhododendron som Göran fick för ca 35 år sedan, då var den en liten avläggare från en sommargrannes buske:) Snart är den totalt översållad av blommor.
Nu har också min favorit bland kornellerna övergått från gulgröna till kritvita blommor, eller egentligen är det ju foderbladen som är vita men de är ju de som man kallar för blommor :) 
I morgon är det nationaldagen men också Trädgårdsamatörernas dag och då har vi öppen trädgård mellan klockan 12.00-17.00. Alla som vill/kan är hjärtligt välkomna

7 kommentarer:

  1. Vackert, vackert! Roligt att det blir en solig och fin dag även i morgon.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Av torka syns inte ett spår. Det ser ju så fint och frodigt ut. Lycka till med öppetdagarna.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vad många fina växter Du har. Jag antecknar hela tiden namn på sådana som jag sätter upp på önskelistan Irisen Sweets of May var verkligen i min smak. Något att längta efter att finna. För mig är det vinden som ställer till det med torka. Kraftiga nordvindar över sjön torkar verkligen ut. Trots att det bara skiljer ca. 1 mil mellan Anette och mig är klimatet ofta olika. /Cristina

    SvaraRadera
  4. Ser så fint och ut. Märks varken av torka eller tidsbrist. Känner igen det där med att stiga upp nån timme tidigare för att få nåt gjort innan värmen även om jag inte har öppen trädgård. Ni hade säkert en fantastisk dag och besökarna hade ju mycket att njuta av.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får mängder av trädgårdsintresserade och trevliga människor på besök! Själv ligger jag lågt, bilburna kan inte parkera här och hur i hela friden skulle jag kunna hålla koll på folk på en tomt som är 20000 kvadrat?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Så synd att det inte är lite närmare för det hade varit riktigt roligt att se er fina trädgård och träffas. Jag hoppas dagen blev riktigt bra och att ni fick många fina besök, vilket jag känner mig rätt säker på att ni fick. Torrt är det här också och inget regn i sikte heller. Det är nog som du säger att vi trädgårdsfolk är lite fixerade vid vädret och för det mesta löser nog växterna vädret själva men nu är det verkligen torrt så jag är på väg ut för att vattna ordentligt..... har svårt att tro att de klarar torkan längre nu.....
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. En helt fantastisk samling ni har, men allra mest avis är jag på din kunnige och händige man. Det gör stor skillnad om man är två om trädgården.
    Hoppas vi ses på växtmarknaden, tyvärr tror jag inte att jag får till det att vara med på de andra dagarna.
    Och så håller vi tummarna för att det kommer regn i de närmaste dagarna. Hos mig är det den torraste våren-försommaren sedan "mätningarna började" 2004.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera