söndag 16 juli 2017

Regn!

 Vaknade i morse av ett underbar ljud - REGN! :) Vet inte hur länge det hade regnat men det fortsatte i alla fall till strax efter tolv. Växterna behövde verkligen detta och enligt regnmätaren hade det kommit 25 mm så det är bara att tacka o ta emot :) På eftermiddagen klarnade det upp och solen började att lysa igen. Tog en sväng i trädgården och ser att jag nog får börja rensa ogräs igen :) På håll ser det i alla fall fint ut :)
 Nu har den sommarblommande floxen slagit ut sina kritvita blommor. Phlox carolina 'Miss Lingard' heter den och numera får jag verkligen njuta av den då rådjuren ratar den och allt annat i trädgården där jag sprutat Trico-Garden :)
Många av hostorna börjar nu att blomma, andra är på väg att blomma över och nu gäller det att klippa bort alla vissna blommor. Det blir så vansinnigt fult tycker jag så fort de börjar att hänga, för att inte tala om vad fula bladen blir när blombladen faller ner på dem, regnar det då så blir bladen jättefula :( Många klipper bort blomstänglarna direkt när de kommer men det vill inte jag göra, blommorna är så fina men de blir snabbt bedagade.

2 kommentarer:

  1. Härligt med regnet. Här kom bara 10 mm, men man tackar för det.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Till och med jag får ansluta mig i regnets lovsång! Vi fick 15 mm.
    En del hostor får så fina blommor men precis som du säger får man passa dem för vissna funkiablommor är en sorglig syn. Även om man odlar Hosta i första hand för bladen (väl?)så tillför blommorna, om inte annat så, nektar till en del flygfän. Det tycker jag är också viktigt.
    Floxblomningen väntar jag på ännu!
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera